Wat zit er onder de kleuren van DISC

"Betekenen de kleuren nog iets?" Deze vraag krijg ik regelmatig als ik een opstelling doe met vloerankers. Vloerankers zijn gekleurde matjes die een plek krijgen op de grond en die staan voor een persoon of element in een opstelling. De matjes hebben onder andere de kleuren rood, geel, groen en blauw, net als bij DISC.

Ik vraag dan waarom ze dat vragen. En het antwoord is steevast, dat ze dat een keer op het werk hebben gedaan, een training in DISC. Met het hele team, een hele dag. 

"Ik ben een blauwe"

Ze weten dan nog precies welke kleur ze 'zijn'. Ik ben een blauwe, zeggen ze dan. En verder dan dit, komen ze niet, want verder is er niet veel mee gedaan in de organisatie.

Ik hoor dit vaak. DISC is een laagdrempelige manier om de gedragsstijl van medewerkers en teamleden in kaart te brengen. Na het invullen van een vragenlijst komt er een rapport uit dat aangeeft welk gedrag je normaal gesproken en onder spanning laat zien. De 4 gedragsstijlen hebben een kleur. Rood, geel, groen en blauw.

Het rapport wordt besproken en dat levert een gesprek op. De inzichten uit het rapport en de gesprekken leiden hopelijk tot verandering van gedrag, meer begrip, betere samenwerking.

Gemiste kans

Vaak blijft zo'n gesprek steken aan de oppervlakte en gaan organisaties weer over tot de orde van de dag. Helaas. Dan is de opbrengst van de DISC analyse mager en wordt het een item op een afvinklijstje. Zo, we hebben aan ontwikkeling van onze medewerkers en teams gedaan.

Een gemiste kans. Om verder te kijken dan de kleuren en "ik ben een blauwe, jij bent een rooie". Net als in een opstelling, kijk ik naar wat er onder het gedrag zit dat je laat zien.

Wat er onder het gedrag zit dat je laat zien

Het gedrag dat je laat zien, heeft een oorsprong. En het gedrag zet je vaak al lang in. Van jongs af aan. Als een strategie om te overleven. Voorbeelden van overlevingsstrategieën zijn pleasen, perfectionisme, alles onder controle willen hebben, keihard werken, terugtrekken, alles willen oplossen. Bij het inzetten hiervan gaat veel energie en werkplezier verloren.  

Inzicht en bewustzijn over de oorsprong van je gedrag zorgt voor beweging. En dit maakt het mogelijk om te veranderen.

Een DISC analyse kan helpen om je gedrag in kaart te brengen. Maar het gaat niet om de kleur die je bent. Het gaat om het gesprek erover en de diepte ingaan. En dat maakt het spannend. En daar haken de meeste organisaties af en blijven aan de oppervlakte.

Uitval en uitstroom

Het risico bestaat dan dat medewerkers het idee hebben niet te worden gehoord en gezien. De binding en betrokkenheid met de organisatie neemt dan zienderogen af. De samenwerking en prestaties komen onder druk. Het gebrek aan verbinding kan leiden tot uitval en uitstroom.

Het echte gesprek

Ga na de DISC analyse het echte gesprek aan en zorg voor opvolging en begeleiding. Opvolging in de informele en formele gesprekken en die is afgestemd op de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers. Bied hierbij begeleiding in de vorm van coaching aan.

Zo zie en hoor je medewerkers echt.